BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, August 27, 2009

SANTAPAN ROHANI...Elak 2 Sifat Membawa WANITA Ke NERAKA..

Sebagai peringatan untuk wanita dipaparkan suatu peristiwa yang berlaku ketika Hari Raya Aidilfitri. Seorang wakil telah dilantik daripada kaum wanita untuk bertemu dengan Rasulullah s.a.w untuk meminta Baginda memberi ucapan khusus untuk kaum wanita.

Baginda bersetuju dan menyuruh mereka berkumpul di Baabun Nisaa'..setelah itu Bilal memanggil Rasulullah s.a.w lalu Baginda memberi tazkirah seperti berikut:-

"Assalamualaikum, wahai kaum wanita..aku lihat kamu ini lebih banyak ke neraka"

Seorang wanita bertanya.."Apakah yang menyebabkan demikian...apakah sebab kami kufur?

Jawab Rasulullah s.a.w.."Tidak...bukan begitu..tapi ada 2 tabiat kamu yang tidak elok yang boleh menjerumuskan kamu ke dalam neraka...

1- BANYAK MENGUTUK/MENYUMPAH...
Contoh:-
Katakan kita lama menunggu bas tetapi bas tidak kunjung tiba..kita marah mungkin berkata.."Pemandu bas ni dah mampus agaknya"..perkataan 'mampus' itu termasuk dalam erti kata menyumpah....

2- KUFUR AKAN KEBAIKAN SUAMI...
Yang dimaksudkan kufur disini bukan kufur Iktikad tetapi bererti tidak mengiktiraf kebaikan disini bermaksud ialah tanggungjawab yang telah ditunaikan oleh suami....berkaitan dengan hal ini Rasulullah s.a.w..berkata, "Tidakkah pernah engkau jumpa, seorang isteri, jika seumur hidup engkau, engkau berbuat baik kepadanya, tetapi disuatu ketika, disebabkan dia tidak mendapat sesuatu yang dia kehendaki, maka dia akan berkata, "Awak ini, saya tak nampak satu pun kebaikan awak."(Terjemahan langsung daripada bahasa Arab)

Rasulullah s.a.w menyambung lagi...mana2 isteri yang berkata,"Awak ini,satu kebaikan pun tak nampak," maka akan gugur pahala2 amalannya. Saranan Rasulullah s.a.w yang seterusnya ialah:

-Banyak beristighfar
-Banyak bersedekah

Fadhilat Beristighfar
Sabda Rasulullah s.a.w: "Siapa yang melazimkan amalan istighfar 70 kali sehari, dia tidak akan ditulis sebagai orang yang lupa(Nyanyuk) pada hari tua. Lantaran itu adalah amat digalakkan agar kita mengamalkan istighfar sejak muda2 lagi.

Rasulullah s.a.w juga menganjurkan agar kita beristighfar 70 @ 100 kali sehari. Baginda sendiri melakukannya lebih dari 100 kali sehari. Adalah diingatkan untuk mencapai sasaran ini, eloklah kita menjadualkan amalan zikir ini dalam amalan2 harian kita

Sabda Rasulullah s.a.w lagi, "Siapa yang melazimkan amalan istighfar, akan dikeluarkan Allah daripada sifat ham dan hazan. Sifat ham bererti gelisah yang tidak menentu yang sering melanda kaum wanita. Sifat hazan bererti berdukacita."

ISTIGHFAR JUGA MEMURAHKAN REZEKI
Jangan dianggap rezeki itu hanya dalam bentuk wang ringgit atau harta benda. Tetapi ia juga termasuk kesihatan, umur, kasih sayang dan anak-anak. Sedekah tidak semestinya dalam bentuk wang ringgit. Sedekah juga termasuk:-

1- TUTUR KATA/PERCAKAPAN YANG BAIK
Yang paling utama ialah terhadap keluarga sendiri. Ertinya tidak menyakitkan hati orang lain. Inilah rahsianya bagaimana hendak menambat hati suami. Diriwayatkan Saidatina Khadijah R.A...isteri Rasulullah s.a.w yang pertama, tidak pernah menyinggung hati Rasulullah s.a.w walau sedikit pun. Sepanjang hayat Baginda, hati Baginda dipenuhi dengan Khadijah, sehingga sering menyebut nama beliau. Kadang kala hingga menimbulkan perasaan cemburu dikalangan isteri-isteri Baginda.

Di riwayatkan juga Jibril tiap kali selepas memberi wahyu kepada Rasulullah s.a.w sebelum meminta diri, akan mengirim salam kepada Khadijah. Suatu hari Rasulullah s.a.w telah bertanya beliau, dan jawab Jibril, "Khadijah lah satu-satunya perempuan yang Allah s.w.t berkenan tutur katanya... "

2- MEMBERI SALAM
Perbuatan memberi salam memang mendapat pahala kepada mendoakan kebahagiaan orang lain.

3- MEMANISKAN WAJAH TERUTAMA KEPADA AHLI KELUARGA
Rasulullah s.a.w pernah bersabda, " KAMU SENYUM SAHAJA PUN SUDAH MENJADI SEDEKAH." Terdapat juga suatu syair arab yang berbunyi:

"HENDAK BERBUAT BAIK SANGATLAH MUDAH. MANISKAN WAJAH, LEMBUTKAN LIDAH." Maka setelah diberi peringatan oleh Rasulullah s.a.w marilah kita bertafakul dan bermuhasabah diri2 kita. Sekiranya terdapat sifat-sifat buruk yang boleh menjerumuskan kita ke dalam api neraka itu, maka eloklah kita mengubah sikap kita dari sekarang.