BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, March 31, 2010

TIP MESYUARAT BERKUALITI..

Buku bertajuk MESYUARAT EFEKTIF...tulisan MOHAMAD KAYUM A. BADARUDDIN dihadiahkan oleh seorang sahabat kepada saya...disini saya ingin berkongsi maklumat dengan semua yang melayari blog saya...semuga kita semua mendapat manafaat dari isi kandungan buku ini...InsyaAllah.

Semuanya ada 41 Tip Mesyuarat Berkualiti...disini saya gariskan beberapa sahaja...antaranya ialah:-

  • Hormati Masa Anda Dan Orang Lain
  • Lakukan Persiapan Awal
  • Bina SUPERIORITY COMPLEX
  • Hormati Kelebihan Orang Lain
  • Memberi Pandangan Yang Baik
  • Sejarah Silam Adalah Cabaran Bagi Mengatasi Kekangan
  • Semua Pandangan Adalah Baik
  • Giliran Anda Akan Tiba
  • Pelihara Profesionalisme
  • Bertindak Sebagai Penstabil Keadaan
  • Beri Laluan Kepada Idea Bernas
  • Tetapkan Matlamat Mesyuarat
  • Bincang Yang Penting
  • Bertanggungjawab Pada Situasi
  • Berani Berubah
  • Hormati Orang Lain
  • Atasi Perkara Tertangguh
  • Jangan Hanya Memerhati
  • Jelaskan Perkara Yang Perlu Dan Tidak Perlu Berlaku
  • Elakkan Mendedah Perkara Yang Sulit
  • Jangan Rendahkan Diri Sendiri
  • Tetapkan Objektif Mesyuarat
  • Sediakan Agenda Lebih Awal
  • Tetapkan Siapa Yang Perlu Bertindak
  • Keputusan Yang Diambil Direkodkan
  • Tanya Soalan Berbentuk STIMULATIVE 

Untuk seluruh ahli PERSIAP...dari pembacaan saya berkaitan dengan MESYUARAT EFEKTIF ini dinyatakan....'MESYUARAT BUKAN TEMPAT BERBUAL-BUAL ATAUPUN BERBINCANG PERKARA-PERKARA YANG TIDAK BERKAITAN DENGAN TAJUK. IA PERLU DIKAWAL DAN TIDAK MENGGUNAKAN MASA YANG PANJANG. SECARA PSIKOLOGI, MESYUARAT YANG MELEBIHI DUA JAM TIDAK EFEKTIF. AHLI MESYUARAT AKAN KURANG MEMBERI TUMPUAN DAN MESYUARAT AKAN MENJADI HAMBAR.

MASA DAN KOMITMEN AHLI LAIN JUGA PERLU DIHORMATI KERANA MUNGKIN ADA ANTARA MEREKA YANG MEMPUNYAI TUGAS LAIN. MESYUARAT YANG TERLALU PANJANG DAN TANPA PENGISIAN YANG BAIK AKAN MENGANGGU EMOSI AHLI MESYUARAT..DAN MERAKA AKAN MEMBERONTAK.

Terima kasih pada sahabat saya yang menghadiahkan buku ini...ianya banyak membantu saya dalam mengendalikan mesyuarat...begitu juga harapan saya kepada seluruh ahli PERSIAP semuga dapat menafaatkan setiap kali kita menjalankan mesyuarat.

MEMULAKAN MESYUARAT DENGAN MATLAMAT DAN DIAKHIRI DENGAN PERLAKSANAAN.....